Pimcy kwartaalupdate

pimcy kwartaalupdate

Het zonnetje begint weer te schijnen, vogeltjes fluiten, bomen en bloemen staan in de knop, zonder twijfel is de lente mijn favoriete seizoen! Ondanks dat bij iedereen de rek eruit schijnt te zijn zie ik weer lachende gezichten als ik wandel en heb ik hoop dat we over een paar maanden weer wat meer vrijheid krjgen. Veel mensen denken dan dat we terug gaan naar het oude normaal. Maar dat is voorbij… Er zal straks een pre-Covid en een post- Covid zijn. Covid heeft een aantal ontwikkelingen die al gaande waren enorm versneld, en de toekomst is er nu al. Is jouw organisatie daar klaar voor?

Lees het artikel van McKinsey, waarin 9 factoren worden benoemd die nodig zijn om future proof te opereren. En future proof zijn heeft natuurlijk alles te maken met innovatie. Tristan Kromer legt vervolgens uit hoe je kunt komen tot een innovatiestrategie. David Bland bespreekt hoe je experimenten (en leren) onderdeel maakt van de werkroutine. En Bruno Pesec legt in zijn artikel uit hoe je al die innovatie vervolgens inzichtelijk en meetbaar maakt (zodat we ook tijdig stoppen met mindere projecten…)

Daarnaast een mooie cartoon serie waarin de essentie van service design treffend vastgelegd is. Als video heb ik dit kwartaal een Ted Talk van Mark Rober geselecteerd, die gegarandeerd een lach op je gezicht gaat toveren.

Cevora is klant van het kwartaal. Ik werk al sinds 2016 voor Cevora, maar mijn jubilieum van 500 cursisten wilde ik niet ongemerkt voorbij laten gaan :-).

Naast genoemde artikelen deel ik ook een artikel van eigen hand, waarbij de relatie tussen R&D en innovatie succes toegelicht wordt. Aan de hand van een portfolio strategie zorg je voor meer balans in de portfolio én verhoog je de kans op innovatie succes.

Ik wens je veel leesplezier en een mooi voorjaar!

Joyce Oomen, Founder Pimcy Innovatie & Portfolio Management

 

Filmpje en cartoon van het kwartaal

management buyin innovation

What is service design? – Cartoon infographics door Virpi Oinonen

Virpi heeft op een fantastische manier vastgelegd wat de werkwijze van een Service Designer is en waar het om gaat bij Service Design. Daarnaast komen ook de grootste valkuilen aan bod voor implementatie van Service Design binnen organisaties.

How To Come Up With Good Ideas | Mark Rober | TEDxYouth@ColumbiaSC

Misschien heb je al wel eens van Mark Rober gehoord. Hij komt met de beste ideeën en voert de mafste experimenten uit, is ook een zeer populaire YouTuber. Hoe komt hij nu aan die goede ideeën? Met een aantal hilarische voorbeelden 😉
Interessante artikelen

1. Organizing for the future: Nine keys to becoming a future-ready company (Mc Kinsey)

trends 2021 innovation
Door de pandemie wordt bevestigd dat de meeste organisaties ingericht zijn op een wereld die aan het verdwijnen is. De vier grote gerelatereerde trends zijn verhoogde connectiviteit, lagere transacties kosten, een acceleratie van automatisering en demografische veranderingen.Het lijkt erop dat bedrijven die klaar zijn voor de toekomst 3 karakteristieken delen:
1) ze weten wie ze zijn en waar ze voor staan
2) ze opereren met focus op snelheid en eenvoud
3) ze groeien door een capaciteit om te leren, innoveren en goede ideeën te zoeken op te schalenMcKinsey geeft vervolgens 9 zaken waar je als bedrijf focus op moet leggen om klaar te zijn voor de toekomst die al begonnen is.

2. Innovation Strategy: Where to Explore, When to Launch, and How to Hack (Tristan Kromer)

innovation strategy
In dit artikel legt Tristan Kromer uit waar je rekening mee moet houden bij het formuleren van een innovatie strategie. Je moet nadenken over: Wat je gaat verkennen, wanneer je gaat lanceren en hoe je op een slimme manier de markt betreedt.

3. 5 Steps To Make Experimentation A Repeatable Process – David Bland

experiment flow
Aan de hand van het Business Model Canvas wordt uitgelegd hoe je risico’s op het gebied van Desirability (wenselijkheid), Feasibility (maakbaarheid) en Viability (haalbaarheid) gestructureerd kunt toetsen.

4. Making sense of innovation pipelines, funnels, and portfolios – Bruno Pesec

sequential or parallel innovation
In dit artikel wordt het verschil uitgelegd tussen een innovatie pijplijn, een innovatie funnel en een innovatie portfolio. Plus de samenhang of overlap tussen een innovatie funnel en innovatie portfolio en welke keuzes je daarin kunt maken als bedrijf. Een heldere, toegankelijke uitleg van Bruno.

Klant van het kwartaal

Cevora/ Cefora

Cevora is een Belgisch opleidingsinstituut dat opleidingen verzorgt voor bedrijven die behoren tot het paritair comité 200. Meer dan 55.000 bedrijven hebben een verplichte financiële bijdrage waarmee, samen met sociale partners, opleidingen gefinancierd worden. Hierdoor kan Cevora aan 450.000 werknemers een brede waaier aan opleidingen biedenSinds 2016 werk ik voor Cevora als trainer Design Thinking. Het begon met een 1 daagse opleiding welke in 2019 evolueerde tot een tweedaagse opleiding. En toen Corona. In 2020 zijn we digitaal doorgegaan en heb ik de cursus omgevormd tot een interactieve online cursus van 4 dagdelen. Eind vorig jaar besloot Cevora een nieuwe koers in te slaan voor haar digitale aanbod door de opleiding nog meer op maat van de KMO/ MKB aan te bieden via een nieuw leerplatform Karibu genaamd.

Elke opleiding bevat één dagdeel online. Vooraf bereiden de cursisten zich online voor in Karibu en na het gezamenlijk dagdeel, werken de cursisten individueel aan een opdracht en is er mogelijkheid tot een gezamenlijke afsluiting.

Hierdoor wijzigde de opleiding Design Thinking. In plaats van een aaneengesloten opleiding, bied ik nu 4 opleidingen los van elkaar aan. Iedere opleiding focust op een deel van het Design Thinking proces maar kan tegelijkertijd ook los gevolgd worden.

De eerste opleiding ‘Van Aanname tot Inzicht‘ staat nu live en heb ik nu een eerste keer verzorgd. Die opleiding verliep prima, de cursisten waren erg enthousiast en na afloop meteen wat kleine verbeteringen doorgevoerd.

Ondertussen is de voorbereiding van de tweede opleiding ‘Van Uitdaging tot Idee’ in eindfase. Hierin focus ik op het Ideation proces en het organiseren van gestructureerde brainstorms (en de opvolging daarvan).  In deel 3 en deel 4 komen respectievelijk Experimenteren en Implementeren aan bod. De vroegere 2-daagse opleiding kan ook nog gevolgd worden, voortaan rechtstreeks via mij met premies via Cevora.

De nieuwe opzet biedt een verruiming aan opleidingsmogelijkheden waar ik in ieder geval enthousiast over ben!

Recente blogs en templates

Innovation excellence: De relatie tussen R&D en innovatie succes

Hoe slagen succesvolle innovators erin om Innovation Excellence te bereiken? Hoe kan R&D wél bijdragen aan innovatie succes en hoe kunnen Innovatie en R&D elkaar versterken?Je leest er meer over in dit artikel.

Tot slot

Voortaan automatisch de kwartaalupdate ontvangen? Klik op het logo en schrijf je in!

pimcy kwartaalupdate

Privacyvoorkeuren
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie van bepaalde services via uw browser opslaan, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die we aanbieden.