Scroll Top

ORGANISEREN

Om succesvol en structureel te innoveren, is het nodig om te bouwen aan innovation excellence. Net zoals je de ‘operatie’ optimaliseert door te werken aan operational excellence kun je ook goed of beter te worden in innovatie en zorgen voor de juiste randvoorwaarden en een structuur die houvast biedt.
Aan de hand van de facetten van Pimcy’s innovation excellence diamant werk je geleidelijk aan het bereiken van deze innovation excellence. De inrichting van de facetten is afhankelijk van de huidige manier van werken, de bedrijfscultuur en de gewenste mate van verandering.
Of je nu aan één facet wilt werken, of een grotere verandering tot stand wil brengen, het diamant model helpt je het grotere geheel te overzien. Wij bekijken graag samen met jullie aan welke facetten gewerkt zou moeten worden.

Wil je een snelle start maken?

INNOVATIE KICKSTART

ORGANISEREN: INNOVATIE MANAGEMENT

Als we het over het organiseren hebben, wordt dit ook vaak Innovatie Management genoemd. Er zijn hierbij 3 onderdelen erg belangrijk: Innovatie Portfolio Management, Idee Management en Life Cycle Management.

Innovatie Portfolio Management
Het selecteren, ontwikkelen en schalen van nieuwe producten, diensten en business modellen welke bijdragen aan de strategische doelstellingen en continuïteit van de organisatie.
Idee Management
Het proces dat ervoor zorgt dat er continu relevante ideeën of input voor ideeën worden opgehaald en geselecteerd. Ideeën kunnen hierbij zowel van binnen als buiten de organisatie komen.
Life Cycle Management
Het hart van de bestaande organisatie, het optimaliseren van de levenscyclus van de portfolio van bestaande producten en/of diensten. Deze optimalisatie moet in samenhang met de innovatie portfolio plaatsvinden.

INNOVATIE PORTFOLIO MANAGEMENT

Innovatieportfoliomanagement is het faciliteren van het proces van selectie, ontwikkeling en opschaling van nieuwe waardeproposities (producten, diensten en bedrijfsmodellen).

Deze waardeproposities voldoen aan of overtreffen de verwachtingen van klanten en dragen bij tot de strategische doelstellingen en de continuïteit van de organisatie.

We willen hiermee het volgende bereiken:

Succesvoller in innovatie
Systematisch je succesratio van nieuwe introducties verhogen.
Snellere time to market
Versnellen van de doorlooptijd van een traject en optimale inzet van je resources.
Bijdrage aan strategie
Ervoor zorgen dat je initiatieven daadwerkelijk bijdragen aan de beoogde richting.
Overzicht en inzicht
Als je niet weet wat je exact doet, kun je ook niet bijsturen.
Wat doen wij?
Werkwijze Innovatie Portfolio Management
Begrijpen
Welke initiatieven lopen er op dit moment? Hoe komen we aan goede ideeën? Hoe ziet onze innovatiefunnel er eigenlijk uit? Welk realisatieproces hanteren we? We moeten eerst begrijpen wat er nu gebeurt binnen de organisatie.
Categoriseren
De opgehaalde informatie moeten we interpreteren en categoriseren. We gebruiken hiervoor meestal het 3 horizons model, gecombineerd met voor het bedrijf relevante categorieën. Op deze manier krijgen we inzicht in hoe het we het op dit moment eigenlijk doen.
Richting & prioriteiten
Nu kunnen we onze beoogde richting vergelijken met waar we staan. Wat moeten we nu doen om de juiste kant op te bewegen? Welke keuzes moeten we nu gaan maken?
Balanceren
We hebben keuzes gemaakt en gaan aan de slag met het in balans brengen van onze portfolio. Deze balans is nodig om onze strategische doelstellingen te bereiken.
Portfolio reviews
We kunnen nu starten om onze portfolio periodiek te reviewen en zo onze keuzes opnieuw te beoordelen. Portfoliomanagement is immers een continu proces, waarbij we onze koers soms moeten bijstellen.

IDEE MANAGEMENT

Idee management is het proces dat ervoor zorgt dat er continu relevante ideeën worden opgehaald en geselecteerd. Ideeën kunnen hierbij zowel van binnen als buiten de organisatie komen.

We willen hiermee het volgende bereiken:

Verbeteren
Steeds beter worden in wat we doen en innovaties daar een belangrijke plaats in geven.
Vernieuwen
Nieuwe ideeën en partnerships vinden zodat we concurrerend blijven op de lange termijn.
Betrekken
Zowel medewerkers als klanten betrekken bij de ontwikkeling van onze organisatie. De juiste partnerships aangaan.
Wat doen wij?
Werkwijze Idee Management
Begrijpen
Wat wil je bereiken met het ophalen van ideeën? Waar ben je naar op zoek en waarom?
Ideation software opties
Wij werken met verschillende partijen samen op het gebied van ideation software. Bij het ophalen van ideeën is software onmisbaar. Wij leggen je opties voor die passen bij de grootte van je organisatie en je vraagstuk.
Inrichten en implementeren
Hoe ga je de software optimaal gebruiken en inzetten? Hoe past deze het best bij het DNA van jouw organisatie? Wij helpen je de software in te richten.
Begeleiden van jouw innovatie challenge
Wij hebben veel ervaring met het begeleiden van 'challenges'. Ook jouw team kunnen we hierin bijstaan, om zo een optimaal resultaat te behalen.
Begeleiden van de winnaar(s)
Er is een winnaar! Wat nu? Veel organisaties blijven hier helaas hangen. Wij helpen de winnaar(s) om van idee tot een getoetst prototype te komen, zodat je met meer zekerheid weet of je hierin moet gaan investeren.

LIFE CYCLE MANAGEMENT

Het hart van de bestaande organisatie, het optimaliseren van de levenscyclus van de portfolio van bestaande producten en/of diensten. Deze optimalisatie moet in samenhang met de innovatie portfolio plaatsvinden.

We willen hiermee het volgende bereiken:

Verlengen levenscyclus product
Weten wanneer je zaken moet aanpassen om de levensduur van jouw product of dienst te verlengen
Optimaliseren marges
Weten in welke producten of diensten je moet investeren om zo de marges te optimaliseren
Ontwikkelen productstrategie
Door je huidige portfolio in kaart te brengen en te koppelen aan de bedrijfsstrategie, kom je tot een productstrategie
Wat doen wij?
Werkwijze Life Cycle Management
Begrijpen
Welke producten en diensten bieden we nu? We moeten eerst begrijpen hoe onze huidige portfolio eruit ziet om verdere stappen te kunnen zetten.
Categoriseren
De opgehaalde informatie moeten we interpreteren en categoriseren. We gebruiken hiervoor meestal de 4x4 innovatiematrix (zie ook bij downloads). Dit combineren we met voor het bedrijf relevante categorieën. Op deze manier krijgen we inzicht in hoe we het op dit moment eigenlijk doen.
Richting & prioriteiten
Nu kunnen we onze beoogde richting vergelijken met waar we staan. Wat moeten we nu doen om de juiste kant op te bewegen? Welke keuzes moeten we nu gaan maken?
Uitvoeren strategie
We hebben keuzes gemaakt en gaan aan de slag met onze productstrategie. Op deze manier optimaliseren we onze portfolio in lijn met de strategische doelstellingen.
Portfolio reviews
We kunnen nu starten om onze portfolio periodiek te reviewen en zo onze keuzes opnieuw te beoordelen. Life cycle management is immers een continu proces, waarbij we onze koers soms moeten bijstellen.
Het Core-Non-Core model en de Non-Core Crossing
In onze consultancy praktijk gebruiken wij regelmatig het 3 horizons model welke we koppelen aan het verschil tussen exploratie en exploitatie. Hiertoe ontwikkelden wij het Core Explore Model. In dit artikel licht ik dit praktisch werkbare model toe. Met de toepassing ervan kun je stappen zetten in het verhogen van de innovation excellence van jouw organisatie.
artikelen over organiseren
innovatie portfolio management
idee management
life cycle management
Privacyvoorkeuren
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie van bepaalde services via uw browser opslaan, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die we aanbieden.