12
sep

Masterclass co-creatie en innovatie AOMB

Voor AOMB intellectual property mocht Pimcy dinsdag 5 september een masterclass co-creatie en innovatie verzorgen.

AOMB wil laten zien dat ze onderscheidend is in de markt, met haar klanten meedenkt, een open en informele cultuur kent en pragmatisch te werk gaat. Hoe kun je dat beter laten zien dan dit daadwerkelijk te laten ervaren door klanten? Een ervaring waarbij klanten bovendien ook hun eigen ondernemerschap kunnen verbeteren en de lean innovatiemethodiek kunnen toepassen.

AOMB heeft daarom IP-managers van klanten en relaties uitgenodigd om samen aan de slag te gaan met innovatie. Naast het daadwerkelijk samen aan de slag gaan, was het ook de bedoeling om de basisprincipes van ‘lean innovatie’ te leren door middel van het spelen van een serious game.

We waren te gast bij De Kazerne, een fantastische locatie voor een dergelijke workshop midden in het centrum van Eindhoven.

De teams werden zodanig ingedeeld, dat ieder team van maximaal 5 mensen bestond uit een mix van AOMB mensen en IP professionals. Begeleiding vond plaats door Hugo Bakkenist, Corné van Berkel en Joyce Oomen, allen DOON accelerator.

Thema en programma

Het centrale thema voor deze masterclass was “het nieuwe IP service concept in 2025”.

De teams vormden samen een fictieve startup. Doel van de startup was om aan het einde van de dag de jury te overtuigen van hun idee. Marc van der Burg, juridisch en technisch adviseur bij Octrooicentrum Nederland, vervulde een speciale rol en was daarnaast ook jurylid.

De ochtend stond in het teken van Ideation. We werden geïnspireerd door Marijke van Kan, voorzitter van de AVA AOMB, die een uitgebreide trendpresentatie verzorgde. Ook Hugo nam ons mee in trends die de wereld gaan doen veranderen.

A day in the life of a startup serious game

Vervolgens gingen de teams aan de slag met het uitwerken van een gemeenschappelijke visie. Daarna gingen de teams brainstormen over het thema. Na een eerste verzamelronde van ideeën gooiden wij er een extra uitdaging in: “Wat als er in 2025 geen IP wet- en regelgeving is?”

Resultaat was een flipover vel voor ideeën, geclusterd voor zover mogelijk. De startups selecteerden één idee waar ze verder mee aan de slag wilden.

A day in the life of a startup

De middag stond volledig in het teken van de DOON serious game “A Day in the Life of a Startup”. Hierbij komen de teams in aanraking met alle aspecten van een start-up. Zij leren de stappen, tools en technieken, maar vooral aspecten als “klantvalidatie”, omgaan met een minimaal budget, tijdsdruk en uiteindelijk een goede pitch uit te werken om meer “funding” te krijgen voor hun idee.

De teams krijgen allemaal een budget van € 500,- en kunnen daarmee ondersteuning inkopen van een coach, expert, investeerder of zij kunnen klantinterviews doen. Tevens mogen ze hun pitch oefenen bij een coach. De teams zijn zelfsturend en zelf organiserend. Zo beslissen zij of en wie er naar één van de (gratis) seminars gaat.

De startups konden het volgende seminar programma volgen:

a day in the life of a startup

Alle teams gingen druk aan de slag met hun idee, riepen hulp van coaches, expert of investeerder in, en gingen in gesprek met klanten. Onderstaand een foto-impressie;

workshop co-creatie en innovatie

Aan het einde van de dag was het dan zover, de startups gingen pitchen voor de jury welke bestond uit Marijke van Kan, Marc van der Burg en Joyce Oomen. De jury moest besluiten welk team de grootste investering zou krijgen. Aangezien alle teams min of meer gelijk waren geëindigd qua resterend budget, was de beslissing van de jury bepalend.

Alle startups hadden hard gewerkt en kwamen met een gloedvolle pitch, waarin de elementen die gedurende de dag aan de orde waren gekomen, goed waren verwerkt.

De jury had het dan ook moeilijk om een winnaar te kiezen. Uiteindelijk besloten ze om team 5, SYNnovate de winst toe te kennen. Echter, team 1, Compass kreeg ook een investering toegekend, aangezien de jury ook dit idee graag verder uitgewerkt wil zien.

Na de prijsuitreiking, was het tijd om uitgebreid na te praten tijdens het diner. De deelnemers konden terugkijken op een leuke, leerzame en energieke dag!

AOMB gaat uiteraard verder aan de slag met deze ideeën. De meeste klanten/ relaties gaven ook aan betrokken te willen blijven. Een mooi voorbeeld waar co-creatie toe kan leiden!

 

A day in the life of a startup is een DOON concept welke georganiseerd en begeleid wordt door DOON accelerators. Ook interesse in een workshop zoals deze? Neem contact met ons op via 06 55 89 70 13 (Joyce Oomen)