lean ip pimcy
18
dec

Lean IP: Hoe combineer je je Lean innovatie met je IP strategie (deel 6)

Steeds meer bedrijven ontdekken dat Lean innovatie ofwel Lean startup hen kan helpen hun innovatieprocessen beter te stroomlijnen. Zeker voor totaal nieuwe productontwikkeling resulteert het toepassen van Lean innovatie principes in een efficiëntere en succesvollere innovatiepijplijn.

In deze blogserie zullen Francis-Paul Janssen van AOMB Intellectual Property (www.aomb.nl) en Joyce Oomen van Pimcy Innovatiemanagement (www.pimcy.nl) deze en andere vragen beantwoorden.

In deel 1, introduceerden we onze blogserie, de schrijvers en opbouw van de blogserie. In deel 2, gingen we in op de basisprincipes van Lean Innovatie en IP Strategie. In deel 3 namen we jullie mee in ons (fictief) business idee en gingen in deel 4 verder in onze ontdekkingstocht. In deel 5 hebben we aantal experimenten opgezet, en we zijn tevreden over de resultaten daarvan!

In dit deel 6 gaan we aan de slag met een fysiek product en leren we van de feedback van onze klanten.

Onze volgende stappen worden nu om:

·      Een prototype te gaan bouwen

·      De technologie verder te ontwikkelen en -indien dit waardevol is voor ons- vast te leggen in een octrooiaanvraag

·      Partners te gaan zoeken die de productie voor ons kunnen uitvoeren

·      Investeringsgelden aan te trekken

Prototype

We hebben onze spaarcentjes gestoken in het ontwikkelen van een prototype. Belangrijkste uitdaging daarbij is het springmechanisme. We willen dat er energie opgebouwd kan worden, die dan door de gebruiker naar wens vrijgegeven kan worden voor een mooie jump. Energieomzetting is op zich niks nieuws, maar blijkt wel een echte uitdaging te zijn voor het stepje. Uiteindelijk vinden we een slimme manier, waarbij we door middel van een wip-mechanisme energie kunnen opslaan in een veer, die bij druk op een pedaal snel kan worden vrijgegeven. Dat is uniek voor stepjes!

Experiment met het prototype

Het werkt ook nog! We zetten daarom een nieuw experiment op. Met ons eerste prototype gaan we terug naar de groep jongeren aan wie we de eerste schetsen hebben laten zien. Het zijn echte early adopters, ze vinden het gaaf dat we hen betrekken bij de productontwikkeling. Zij testen ons prototype uit en geven een aantal suggesties voor verbeteringen. Een aantal daarvan passen in het grote plaatje en nemen we dus meteen mee in onze specificaties voor de eerste batch. En het belangrijkste: de jongeren zijn enthousiast. We hebben ze de mogelijkheid te geven in te schrijven voor de eerste levering tegen een gereduceerde prijs (€ 275 in plaats van € 375), en 60% van deze groep heeft ingeschreven! Ze hebben zelfs al een aanbetaling van € 50,- gedaan. Hiermee wordt ook dit experiment gevalideerd.

Octrooiaanvraag

We hebben er nu vertrouwen in dat deze techniek zal aanslaan, maar zien met name dat we hier een voorsprong door krijgen op de concurrentie. Daarom leggen we de techniek vast in een octrooiaanvraag. We dienen een aanvraag in in Nederland. Deze octrooiaanvraag kost ons € 6.000,-, daarmee zijn we voor de komende drie jaar in Nederland klaar.

Onze octrooigemachtigde geeft aan dat we binnen een jaar moeten beslissen of we ook in andere landen bescherming willen. Om bijvoorbeeld Europa en de Verenigde Staten vast te leggen, moeten we dan nog eens rekenen op zo’n € 10.000,-. Gelukkig hoeven we deze investering nu nog niet te doen.

Maar dit zijn niet de enige kosten. Om dit model daadwerkelijk tegen acceptabele kosten te kunnen produceren (dat gaan we waarschijnlijk in China doen, we hebben al contacten!), hebben we een aanzienlijk bedrag nodig. In ons geval komen we uit op een bedrag van € 400.000,-. Hiermee verwachten we de productie-, distributie-, octrooi-, en marketingkosten van het eerste jaar te kunnen financieren. Dat betekent dus dat we snel op zoek moeten naar investeerders.

Kickstarter

We besluiten om een crowdfunding campagne via Kickstarter op te zetten. Hiermee toetsen we immers meteen op een andere manier of ons idee ‘tractie’ heeft. Misschien zitten er ouders bij die een dergelijke board voor hun kinderen wel zien zitten… We hebben verschillende pakketten, waarbij we rekenen op investeringen van € 50,- tot € 500,-. Als beloning voor een investering van € 50,- krijgen mensen een t-shirt, en een kortingsbon van € 100,- voor aanschaf van een step. Als beloning voor een investering van € 500,- zullen de investeerders een step ontvangen zodra deze geproduceerd is en zullen we daarnaast € 200,- aflossen binnen een termijn van 3 jaar.

De campagne slaat aan! Binnen 2 maanden halen we het benodigde bedrag op! Hierbij zitten 500 mensen die voor € 500,- geïnvesteerd hebben, dus daar moeten we al rekening mee houden bij de productie.

Productie

We vinden een betrouwbare partner en starten met een kleinschalige productie. Na 6 maanden wordt de eerste batch van 1.200 stuks uitgeleverd. De eerste batch zal exclusief via internet verkocht worden (nadat de eerste exemplaren aan onze investeerders en jongerengroep zijn verstuurd).

Ook hier zetten we weer een aantal experimenten op. Ons voornaamste doel is leren:

·      Is er voldoende vraag?

·      Kopen mensen ons product?

·      Wie koopt ons product?

·      Hoe kopen ze ons product?

·      Wat vinden ze van ons product?

·      Wat zijn de kinderziektes?

·      Etc.

We krijgen enkele You Tube vloggers zo ver om onze Fantoytic board te laten figureren in hun vlog. Op die manier komen we in beeld bij onze doelgroep. Vervolgens zetten we een social media campagne op, specifiek gericht op jongeren.

Online verkoop

Ons product verkoopt goed! Binnen 2 maanden verkopen we 500 stuks. We gaan actief op zoek naar feedback over wat goed werkt en wat niet werkt, en ontdekken een aantal kinderziektes. We verbeteren ons ontwerp op deze punten en bestellen een tweede, grotere batch na 1,5 maand! We slagen erin om onze steps te verkopen en ons product ook continu te verbeteren.

Het blijkt dat met name Europese jongeren interesse hebben. De verkoop in de US markt valt tegen. Jongeren zien het product daar niet zo zitten, blijkbaar. We kiezen daarom ook bewust om de bescherming alleen voor Europa aan te vragen. Dat scheelt in de kosten.

We hebben kunnen aantonen dat we productmarket fit hebben, echter nu wordt het tijd om te gaan groeien! Hierover meer in het volgende deel.