5
dec

Lean IP: Hoe combineer je je Lean innovatie met je IP strategie (deel 5)

Steeds meer bedrijven ontdekken dat Lean innovatie ofwel Lean startup hen kan helpen hun innovatieprocessen beter te stroomlijnen. Zeker voor totaal nieuwe productontwikkeling resulteert het toepassen van Lean innovatie principes in een efficiëntere en succesvollere innovatiepijplijn.

In deze blogserie zullen Francis-Paul Janssen van AOMB Intellectual Property en Joyce Oomen van Pimcy Innovatie & Portfolio Management deze en andere vragen beantwoorden. Wij danken Jenk de Jong van de Kamer van Koophandel voor zijn feedback en revisies.

In deel 1, introduceerden we onze blogserie, de schrijvers en opbouw van de blogserie. In deel 2, gingen we in op de basisprincipes van Lean Innovatie en IP Strategie. In deel 3 namen we jullie mee in ons (fictief) business idee en gingen in deel 4 verder in onze ontdekkingstocht.

In dit deel 5 tuigen we een aantal experimenten op en leren daarvan.

Business Modelling

In de vorige fase hebben we al veel geleerd over onze doelgroep en ons potentiële product. We passen ons initiële business model aan.

©Leanstack.com

We maken ook een aantal inschattingen wat betreft kosten, verwachte marge, verwachte verkoopaantallen etc, om te kijken of we denken dat bij deze prijs er daadwerkelijk een business in zit. Deze berekening is voor nu geen onderdeel van de casus.

Minimum Viable Product

De makkelijkste manier om het concept van een Minimum Viable Product te begrijpen is de ‘cupcake’.

Bij een traditionele aanpak zouden we, met het eindpunt in zicht, de bruidstaart, ons product stap voor stap gaan opbouwen. Hierdoor wordt de ontwikkeltijd langer, immers pas in de laatste fase is er sprake van een product. Bij de Lean startup benadering begin je met een cupcake. Immers, eten mensen wel cake, vinden ze de smaak wel lekker, is de textuur goed? Stap voor stap leren we steeds ingewikkelder taarten te bakken om te eindigen met de wedding cake. Die naar alle waarschijnlijkheid er anders uit ziet en anders smaakt dan als we de eerste aanpak hadden gevolgd.

Goed, hoe gaan we dit aanpakken voor onze Fantoytic board? Gezien dat het speelgoed is dat aan allerlei veiligheidseisen moet voldoen en waarbij een kostbare productie nodig is om een en ander te (laten) maken willen we eerst leren of ons product echt wel zo goed is. We gaan dus een aantal experimenten opzetten.

Build experiments

Voor ieder experiment vullen we een testcard in, zodat we van te voren duidelijke afspraken maken wat we meten, waarom we dit meten en welk criterium van toepassing is.

Build Experiment 1 You Tube

We besluiten om een bestaand hoverboard te kopen en deze om te bouwen naar het model dat wij voor ogen hebben. Visueel gezien ziet het er hetzelfde uit, alleen de bouncing technologie, de USB-charger, microfoon en besturing met het stuurtje werkt nog niet echt.

Echter door middel van video-montage slagen we erin het echt te doen lijken. We maken een gave video clip waarbij toelichting wordt gegeven op onze ‘Fantoytic board’ en plaatsen deze op YouTube.

Via de YouTube video wordt ook verwezen naar onze landingspagina. (experiment 2)

We hebben het filmpje aan onze IE adviseur laten zien, en die geeft aan dat er geen problemen zijn omdat de echt belangrijke techniek niet geopenbaard wordt. Dat kan ook nog niet, want we weten zelf nog niet hoe we de bouncing technologie moeten uitvoeren. In ieder geval: voor een later octrooi is het filmpje geen probleem.

Build Experiment 2 Landingspagina

Tevens maken we een landingspagina voor onze Fantoytic board, met dezelfde video, wat meer achtergrondinformatie, de prijs en de mogelijkheid om je e-mail adres achter te laten.

We beloven je dan te informeren zodra ons product op de markt is.

We starten een social media campagne via Facebook, Instagram en Google Adwords zodat onze doelgroep ons ook kan vinden. Ook hier meten we overigens de conversie van!

Measure

We zetten onze experimenten op en gaan live! Gedurende de testmaand kijken we van week tot week wat er gebeurt. We vergelijken ook de resultaten van de groep die de eerste week de video en/of landingspagina bekijkt met de groep die in de tweede week de video en/of landingspagina bekijkt, enzovoort. Dit noemt men ook wel cohortanalyse. We willen namelijk zien of de belangstelling per week groeit.

Doordat we duidelijke normen hebben vastgesteld, weten we ook wanneer we op het gekozen pad door kunnen gaan. Indien bijvoorbeeld het aantal bezoekers minder is dan verwacht, of het aantal clicks minder is dan verwacht, betekent dit dat we het experiment opnieuw moeten bekijken. Misschien is het experiment niet goed uitgevoerd, misschien is het het verkeerde experiment, misschien is er gewoon geen belangstelling voor ons product.

Learn

Normaal gesproken zul je verschillende cycli van experimenten doorlopen alvorens je bevestiging krijgt dat je op het juiste spoor zit. Voor deze (fictieve) onderneming lijkt alles in één keer goed te gaan!

In het volgende deel gaan we aan de slag met prototypes en leren van de feedback van onze klanten. Tegelijkertijd wordt het nu zaak om bepaalde zaken vast te gaan leggen met betrekking tot IP.