solution interview
27
nov

Lean IP: Hoe combineer je Lean innovatie met je IP strategie (deel 4)

Steeds meer bedrijven ontdekken dat Lean innovatie ofwel Lean startup hen kan helpen hun innovatieprocessen beter te stroomlijnen. Zeker voor totaal nieuwe productontwikkeling resulteert het toepassen van Lean innovatie principes in een efficiëntere en succesvollere innovatiepijplijn.

In deze blogserie zullen Francis-Paul Janssen van AOMB Intellectual Property en Joyce Oomen van Pimcy Innovatie & Portfolio Management deze en andere vragen beantwoorden. Wij danken Jenk de Jong van de Kamer van Koophandel voor zijn feedback en revisies.

In deel 1, introduceerden we onze blogserie, de schrijvers en opbouw van de blogserie. In deel 2, gingen we in op de basisprincipes van Lean Innovatie en IP Strategie. In het vorige deel 3 namen we jullie mee in ons (fictief) business idee, namelijk:

Wij willen een hoverboard ontwikkelen dat niet alleen horizontale bewegingen kan maken, maar ook verticale! Het moet dus kunnen springen. Daarnaast moet de opgewekte energie door de beweging omgezet worden in licht en geluid.

In dit deel gaan we verder in onze ontdekkingstocht met als doel te toetsen of er sprake is van een problem/solution fit.

Problem/solution interview

We stellen een interviewscript op en gaan in verschillende plaatsen naar pleinen waar veel jongeren op hoverboards kunstjes aan het vertonen zijn. We vragen hen bijvoorbeeld wat ze er van zouden vinden als hun hoverboard zou kunnen bouncen. Daarbij hoeven we niet per se uit te leggen hoe we dat technisch voor elkaar krijgen –dat weten we zelf ook nog niet. Bovendien staan we hiermee in dit geval het vastleggen van ons eigen IP later ook niet in de weg.

Uit de interviews blijkt dat de jongeren enthousiast zijn! Twee features springen eruit: hij moet ook op de openbare weg toegestaan zijn en het kunnen doen van tricks met de opgebouwde energie is ook top volgens de jongeren.

Wij zijn overtuigd dat we iets goeds bedacht hebben!

Onze naam vastleggen

We zijn eigenlijk wel enthousiast over onze naam en controleren of de website al vastgelegd is. Dit kun je doen bijvoorbeeld via versio.nl. Zowel fantoytic.com als fantoytic.nl zijn nog beschikbaar. Aangezien we ook wel internationale aspiraties hebben, leggen we fantoytic.com vast. We controleren ook meteen het merkenregister of daar onze beoogde naam al vastligt. Dit doen we via https://www.tmdn.org/tmview/welcome, ook hier is er geen belemmering.

Verkennend IP onderzoek en concurrentie-analyse

Door IP onderzoek te verrichten krijgen we veel inzicht in de markt en concurrentie en we bereiden ons voor op een eventuele octrooiaanvraag.

We beginnen om maar eens te kijken met welke patenten we zelf rekening zouden moeten houden. Ons product zal een verbetering zijn op het hoverboard zoals dat nu door onze doelgroep gebruikt wordt. Een logisch begin is dan om het patent voor het hoverboard zelf te zoeken. We googelen op “hoverboard patent” en lezen daarna een nieuwsartikel waarin het verhaal van Shane Chen en het allereerste patent verteld wordt. Dit patent US8738278 B1 is in 2013 aangevraagd en in 2014 verleend.

We willen nog wat meer informatie over dit patent. We zoeken het patent daarom op in Espacenet. Uit de publicatiedata zien we dat dit octrooi alleen in de Verenigde Staten geldig is. In Europa is er geen bescherming, dat betekent dat we in Europa wel vooruit zouden kunnen, maar dat we in ieder geval iets moeten doen als onze aspiraties groter worden.

Verder is het nog belangrijk om te weten wat de classificatie is. Alle patenten worden ingedeeld in technische klassen zodat ze makkelijk terug te vinden zijn. Voor het hoverboard patent is deze klasse B62K11 (in het kort: motorvoertuigen met één of twee wielen) en B62K3 (tweewielers).

Met deze informatie kunnen we inspiratie gaan opdoen voor ons idee. De twee features die we willen toevoegen zijn: sturen en springen.

Nu begint het echte zoekwerk. We bereiden ons voor door de handleiding van Espacenet goed door te spitten. Bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland vragen we een gratis zoekadvies om ons op weg te helpen. Ze helpen ons met klasses en termen.

Daarmee kunnen we zelf aan de slag. We zoeken in Espacenet in de klasse B62K11 of B62K3 en met het trefwoord “steer*”. Dat levert 118 resultaten op. Dat lijkt misschien wel veel, maar dat valt reuze mee. Door naar de plaatjes te kijken (mosaics) kunnen we al heel snel beslissen welke documenten relevant zijn en welke niet. Hetzelfde doen we voor het trefwoord “jump”. Dat levert 6 resultaten op. We doen hetzelfde nog een keer, met iets andere trefwoorden (o.a. “bounce”; “shock”; “fly”), zodat we de kans op relevante resultaten vergroten. Uiteindelijk zijn we maar een middagje bezig om de echt interessante documenten te selecteren en te downloaden. Tot slot zoeken we nog even op de klasse B62K11 of B62K3 en beperken ons tot publicaties die in het Nederlands zijn. Dit geeft ons informatie over partijen die in Nederland bezig zijn met ons onderwerp. Misschien kunnen we daar nog wel partners vinden?

De eerste conclusie van ons eerste onderzoek (enige investering: onze tijd) is dat we goed moeten opletten dat we geen inbreuk maken op het patent van Shane Chen in de Verenigde Staten. Ten tweede zijn we de door ons gewenste features niet tegengekomen in de octrooidocumenten. Enerzijds biedt dat hoop: we lijken de eerste te zijn met dit idee en dat biedt kansen in de markt. Van de andere kant: we zullen alles bijna vanaf nul moeten ontwikkelen om tot ons eindproduct te komen. Een mooie uitdaging dus!

Op weg naar problem/solution fit

De ontdekkingsfase binnen lean innovatie eindigt met problem/ solution fit. Je hebt deze fit als je vol vertrouwen kunt zeggen dat jouw idee een relevant probleem oplost of van relevante toegevoegde waarde is. Vervolgens heb je aangetoond dat jouw oplossingsrichting door de geselecteerde doelgroep van early adopters geaccepteerd wordt. Je probeert hier de kosten nog steeds zo minimaal mogelijk te houden, je wilt alleen maar toetsen of je in de juiste richting aan het bewegen bent.

Op basis van de eerste interviews besluiten we al wat eerste schetsen en 3-D animaties te maken van hoe ons product eruit zou kunnen zien en hoe het zou werken. We maken het product dus nog niet echt, maar proberen een zo goed mogelijke benadering te geven van waar we heen willen.We nodigen een aantal jongeren uit (die allemaal persoonlijk ervaring hebben met een hoverboard) en presenteren dit model. Dat zou mogelijk gevolgen kunnen hebben voor het later vastleggen van onze IP. Maar omdat we nog niks van de techniek kunnen laten zien, geven we onze echte vinding nu ook nog niet prijs. We kunnen later dan nog octrooi aanvragen. En het openbaren van het design is ook geen ramp, omdat we dat ook nog later als model kunnen laten beschermen. Voor de zekerheid toetsen we dit nog even bij een Intellectueel Eigendom adviseur, en leggen we het gesprek vast.

We zijn heel blij dat we deze stap gezet hebben voordat we daadwerkelijk tot productie overgingen! De conclusies uit deze sessie

  • Het stuurtje ziet er niet uit, daar wil je niet mee gezien worden
  • Het ontwerp lijkt meer op een SegWay, dat is iets voor oude mensen.
  • Als je springt met de hoverboard, kom je dan niet los van de hoverboard met je voeten? Het springen zelf wordt wel als positief ervaren.
  • Het omzetten van beweging in licht en geluid wordt als niet interessant gezien. Maar de mogelijkheid van licht op zich is wel handig. Daarnaast zou het handig zijn als je je telefoon kunt opladen en je je eigen muziek kunt afspelen terwijl je op de hoverboard staat.
  • Veel jongeren twijfelen ook over de wendbaarheid en stabiliteit van ons hoverboard. Als iemand oppert dat een step met springfunctie veel cooler zou zijn, krijgt dat veel bijval van de jongeren.

We besluiten onmiddellijk tot een nieuwe versie. Ditmaal gaan we voor een step met springfunctie. We doen weer een onderzoek in Espacenet, en daaruit blijkt dat er niks bekend is. Dan kunnen we gaan ontwerpen. We zorgen voor een stoerder ontwerp, met een robuust stuur. In het stuur zit een USB-port zodat de telefoon opgeladen kan worden. Tevens hebben we speakers verwerkt in het stuur waardoor muziek afgespeeld kan worden. Aan de randen van de hoverboard plus in het stuur zitten lichtjes verwerkt, de gebruiker kan zelf kiezen of hij of zij deze aanzet. We maken opnieuw mooie 3D animaties en gaan weer aan de slag.

We organiseren een tweede sessie, met een andere groep jongeren (die ook allemaal ervaring hebben met een hoverboard). Wat een verschil! De hele groep is razend enthousiast en vragen wanneer onze “Fantoytic stepboard” op de markt komt. Ze komen dus zelfs met een naam voor dit type “speelgoed”. Ook willen ze weten hoeveel hij kost.

We vragen niet “hoeveel zou je ervoor willen betalen?”, maar noemen een prijs van EUR 450,-. De jongeren geven aan dat ze dit toch wel erg duur vinden, dat ze maximaal EUR 350,- voor iets dergelijks zouden willen betalen. Hiermee weten wij op welke prijs we ongeveer moeten gaan uitkomen. Zouden we gevraagd hebben naar een prijs, dan waren we vermoedelijk veel lager uitgekomen. We moeten zelf een idee hebben van wat ons product waard is!

We leggen ook ons ‘leasing’ concept voor. Voor een bedrag van EUR 20,- per maand kun je onze board voor een duur van 2 jaar leasen, waarna het je eigendom wordt. Voor deze constructie moeten de ouders wel meetekenen… Gedurende 2 jaar is sprake van volledige garantie en vervangservice. Het blijkt dat de jongeren dit redelijk ingewikkeld vinden, maar ze zijn wel geïnteresseerd. Alleen hun ouders betrekken zien ze wel als een extra drempel.

Tijd om ons business model hierop aan te passen! Dit doen we in het volgende deel.