customer safari
20
nov

Lean IP: Hoe combineer je Lean Innovatie met je IP strategie? (deel 3)

Steeds meer bedrijven ontdekken dat Lean innovatie ofwel Lean startup hen kan helpen hun innovatieprocessen beter te stroomlijnen. Zeker voor totaal nieuwe productontwikkeling resulteert het toepassen van Lean innovatie principes in een efficiëntere en succesvollere innovatiepijplijn.

In deze blogserie zullen Francis-Paul Janssen van AOMB Intellectual Property en Joyce Oomen van Pimcy Innovatie & Portfolio Management deze en andere vragen beantwoorden. Wij danken Jenk de Jong van de Kamer van Koophandel voor zijn feedback en revisies.

In deel 1, introduceerden we onze blogserie, de schrijvers en opbouw van de blogserie. In deel 2, gingen we in op de basisprincipes van Lean Innovatie en IP Strategie.

In dit deel 3 “Ontdek” introduceren we ons business idee!

Het begin van onze reis

Wij, Francis en Joyce, koesteren al lang de droom om speelgoed voor kinderen te ontwikkelen. In onze kennissenkring hebben we een whizzkid die alles weet van omzetten van energie naar beweging en technisch heel begaafd is. Daarnaast vonden we ook een uitstekende developer die software kan bouwen. We hebben vervolgens onze krachten gebundeld om deze droom te realiseren. Dus we hebben een startup team! We noemen ons voorlopig Fantoytic.

Customer safari

We zijn begonnen met een echte customer safari. Dit betekent dat we onze doelgroep geobserveerd hebben in hun eigen omgeving. Dagenlang hebben we rondgestruind, goed gekeken naar de vriendjes en vriendinnetjes van onze eigen kids, op straat geobserveerd als kinderen aan het spelen waren en zelfs met wat kids gesproken. Uiteraard na toestemming van de ouders- je wilt geen gekke gezichten!

Het viel ons op dat veel kids bezig zijn met hoverboards. Sommige mensen denken dat dit kinderen verleert te lopen en te rennen, maar wij observeerden de volgende zaken:

  • Kinderen trainen hun evenwichtsgevoel
  • Kinderen leren de vaardigheden aan elkaar
  • Kinderen doen dit meestal samen
  • Kinderen zijn het na een kwartier weer beu

Toen wij een aantal kinderen spraken over hun hoverboards noteerden wij de volgende zaken:

  • Het wordt snel saai
  • Je kunt alleen maar een beetje sturen
  • Je valt in het begin best vaak
  • Mensen schrikken soms als je met een hoverboard voorbij komt
  • Je mag er eigenlijk niet mee op de openbare weg

Brainstorm/ ideation: business idee

Na een aantal brainstormsessies zijn wij tot het volgende business idee gekomen:

Wij willen een hoverboard ontwikkelen dat niet alleen horizontale bewegingen kan maken, maar ook verticale! Het moet dus kunnen springen. Daarnaast moet de opgewekte energie door de beweging omgezet worden in licht en geluid.

Business modelling: Lean Canvas

Gelukkig beseffen we dat dit pas een eerste idee is. We hebben besloten de Lean innovatiemethode te volgen. Als eerste stap vullen we het Lean Canvas van Ash Maurya in.

Bron: Leanstack.com

Op basis van ons initiële onderzoek denken we dat we de problemen van onze doelgroep al redelijk goed in beeld hebben.

Nu gaan we kijken wat onze meest kritieke aanname is. Als deze aanname niet waar is, kunnen we namelijk net zo goed stoppen met ons hele plan.

We komen tot de conclusie dat onze meest kritieke aanname is dat de oplossing die wij in gedachten hebben in de smaak zal vallen.

Per slot van rekening, als de doelgroep dat niet interessant vindt, kunnen we net zo goed stoppen. Maar betekent dit, dat we ons productieproces al op gaan starten? Nee, dat zou erg risicovol zijn. Er zijn andere manieren om dit te testen.

Hierover in het volgende deel meer!