Masterclass Strategisch PPM: innovatie portfolio management
De juiste afwegingen kunnen maken tussen innovatie en continuïteit vormt misschien wel de belangrijkste uitdaging voor leiding van veel organisaties. De afwegingen zelf zijn soms al aardig ingewikkeld, maar nog complexer is de vraag welke structuren en culturen van besluitvorming helpen om die afwegingen tussen verschillende veranderinitiatieven goed te kunnen maken.
De ontwikkelingen gaan sneller dan ooit. Technologische, biologische en daarmee gecombineerde sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen komen in hoog tempo over organisaties heen. Disruptief is het nieuwe normaal geworden. Veel organisaties zetten daarom in op de transitie naar wendbaarheid. Met (veel) projecten en agile (scrum) werken. Maar hoe zet je de lijnen daarvoor uit en hoe organiseer je dat? Hoe houd je overzicht en zorg je voor het juiste inzicht? Hoe beïnvloed je het ‘geweten’ van de organisatie als het gaat om het bouwen aan de toekomst ervan, een toekomst die andere dingen vraagt dan het verleden heeft gebracht? Hoe verbind je daarbij strategie en operatie?
In de Masterclass Strategisch PPM worden de deelnemers meegenomen in de nieuwste ontwikkelingen in Project Portfolio Management (PPM), om steeds de juiste initiatieven te kiezen en te realiseren, die de organisatie helpen haar strategie waar te maken.
In zes bijeenkomsten, verzorgd door Practice Leaders, wordt een leertraject geboden om bestuurders, directeuren en (portfolio)managers beter in staat te stellen hun rol in te vullen in organisaties die volop in beweging zijn. Hoe neem je als stuurman/-vrouw beslissingen over ingrijpende veranderingen, hoe maak je daarin de juiste keuzes om daarmee successen te behalen?
Joyce Oomen van Pimcy verzorgt op 29 november de volgende masterclass:
Sessie 5 – Innovatie portfoliomanagement en de drie horizonnen van innovatie
Organisaties zijn gericht op continuïteit en moeten continu vernieuwen en innoveren om hun positie veilig te stellen. Ze gaan daarom aan de slag met vele nieuwe initiatieven. Vaak is het lastig om niet alleen na te denken over vernieuwing van je huidige assortiment, maar ook om overzicht te houden en te zien wat nog meer nodig is. Het is niet meer duidelijk of initiatieven daadwerkelijk een strategische bijdrage leveren en wat het resultaat of de voortgang van deze initiatieven is.
We gaan aan de slag om het projectportfolio voor een fictief bedrijf te optimaliseren. Hierbij passen de deelnemers gedurende de game stapsgewijs een aantal belangrijke principes van innovatie portfoliomanagement toe. We leren ook dat het type innovatie bepaalt welk soort ontwikkelingsproces toegepast zou moeten worden. Vervolgens leggen we de link naar de eigen organisatie. Hoe hebben wij dit eigenlijk geregeld? Hoe is bij ons deze verdeling? Zou dit anders moeten? En zo ja, hoe pakken we dit aan?