Best practices van succesvolle innovatie (1)

Waarom zijn sommige bedrijven beter in innovatie dan anderen? In dit artikel beschrijf ik 8 stappen die leiden naar meer succesvolle innovatie. De meeste mensen weten dat een groot deel van introducties van producten of diensten mislukt. Een PDMA onderzoek[1] toont aan dat slechts 61% van de daadwerkelijk gelanceerde producten succesvol waren. Echter, als we de outperformers vergelijken met de rest, zien we dat deze beste bedrijven een gemiddelde succes ratio hebben van 82% versus 53% voor de rest.

In een PwC Onderzoek[2] wordt innovatie genoemd als de meest belangrijke stimulans van groei. Wellicht verrassend, maar 74% van de CEO´s vinden innovatie even belangrijk voor het succes van hun onderneming als operationele effectiviteit. PwC toont aan dat de meest innovatieve 20% maar liefst 16% sneller groeiden dan de minst innovatieve bedrijven over een periode van 3 jaar.

 

Dus, welke lessen kunnen we leren van deze outperformers? Wat zijn dan de best practices? Als je beter wilt worden in innovatie, zijn dit de stappen die je moet zetten.

  1. Bepaal een heldere innovatie strategie

  2. Check of de bedrijfscultuur wel bij deze strategie past

  3. Zorg voor ideeën…heel veel ideeën

  4. Kies de beste ideeën

  5. Toets het bij je klanten

  6. Gebruik een op maat productontwikkelingsproces

  7. Vergeet het lanceringsplan niet

  8. Leer van je fouten

In deze blog leid ik je door stap 1 tot en met 4, in het volgende deel worden stap 5 tot en met 8 besproken.

 1. Bepaal een heldere innovatie strategie

Hoe zou je bedrijf ervoor staan als je geen strategische doelen had die je wilt bereiken? Hetzelfde geldt voor innovatie. De beste bedrijven hebben een heldere innovatie strategie vastgelegd (79% vs 47%), welke een congruent geheel vormt met de overkoepelende strategie.

Deze bedrijven weten de volgende vragen te beantwoorden:

Hoe veel innovatie hebben we nodig?

Afhankelijk van het type bedrijf waar sprake van is, is het doel om de eerste op de markt te zijn, of ben je meer de snelle volger? De beste bedrijven hebben vaker als doel om als eerste op de markt te zijn. Een veel groter deel van hun omzet komt voort uit nieuwe producten en diensten (48.5% vs 25.0%).

succesvol innoveren

Level of innovation 2012, PDMA

Bron1

Welke soorten innovatie hebben we nodig?

Er bestaan drie soorten innovatie: incrementele innovatie, semi-radicale innovatie en radicale innovatie. De meest vernieuwende vorm is radicale innovatie zoals in onderstaande tabel duidelijk wordt. Leidende innovators hebben een hogere doelstelling voor het deel semi-radicale en radicale innovatie, met name rondom producten, diensten, technologie en business modellen.

succesvol innoveren

Uit: Making Innovation Work: How to Manage It, Measure It, and Profit from It, Marc J. Epstein, Tony Davila, Robert Shelton (2005)

De best presterende bedrijven gebruiken Portfolio Management om hun portfolio van innovatieprojecten te managen. Ze zijn zich er ook van bewust dat dit type innovatie vraagt om een apart potje, welke niet hoeft te concurreren met operationele financieringsbehoeften.

Waar leggen we de focus op?

Focus is altijd belangrijk, met name in innovatie is het belangrijk om kaders vast te stellen. Dan weet iedereen hoe groot het mogelijke speelveld is.

 2. Check of de bedrijfscultuur wel bij deze strategie past

Misschien wil je de nieuwste Google worden, maar of dat zo realistisch is? De resources (personeel, middelen, financiering etc) moeten toereikend zijn om de ambitie te kunnen bereiken. Natuurlijk kun je hier flinke stappen maken, maar niet alles is mogelijk. Het vinden en vasthouden van innovatieve talenten is een uitdaging voor de meeste bedrijven en de financiering van projecten is ook niet ongelimiteerd.

Maar… je kunt de bedrijfscultuur proberen in te richten op innovatie. Bijvoorbeeld door samenwerking dwars door de organisatie te stimuleren. Binnen het vakgebied van productontwikkeling zijn cross-functionele teams eigenlijk al de norm.

Daarnaast, onderscheiden de beste bedrijven zich op de volgende factoren:

succesvol innoveren

Bron: 1, * is significant verschil

3. Zorg voor ideeën…heel veel ideeën

Het eerste wat je nodig hebt om te kunnen innoveren zijn goede ideeën. Maar waar vind je deze? Je kunt natuurlijk hopen dat de digitale ideeënbus het gouden idee gaat opleveren… Een betere manier om de diverse kennis die binnen én buiten uw bedrijf aanwezig is naar boven te halen is door challenges te organiseren. Daarnaast bestaan ook vele andere technieken. Vergeet vooral niet de externe stakeholders, zoals klanten en leveranciers, mee te nemen in dergelijke sessies. Deze externe partijen komen waarschijnlijk eerder met out-of-the-box input.

De beste bedrijven besteden meer tijd aan de ‘fuzzy front end’ van innovatie. Ze proberen de behoeften van de klant te begrijpen. Ze gebruiken discussie forums, ratings, reviews, blogs, social networks, innovatie hubs en wikis substantieel meer dan andere bedrijven.

Bron: 1, * is significant verschil

4. Kies de beste ideeën

Nu we een heleboel ideeën hebben gekregen wordt het tijd om de meeste weer te vergeten. Alleen de beste ideeën mogen namelijk overleven. De meeste bedrijven gebruiken een formeel proces om de beste ideeën te selecteren. De beste bedrijven gebruiken een proces waarbij voor de beste ideeën ook meteen een budget beschikbaar is om ze een stap verder te brengen (43.3% versus 30.7%).

De beste bedrijven zijn ook goed in het selecteren van de beste ideeën. Ze beginnen met 4,5 idee per product succes ten opzichte van 11,4 voor de overige bedrijven. Later in het productontwikkelingsproces kan blijken dat het idee toch niet zo goed is. Stop er onmiddellijk mee, want hoe langer je eraan werkt, hoe meer resources niet beschikbaar zijn voor andere projecten.

Ga naar deel 2 van Best practices van succesvolle innovatie

[1] Journal of Product Innovation Management, 2013: 30 (3): 408-429

[2] Breakthrough innovation and growth, PWC, 2013

Privacyvoorkeuren
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie van bepaalde services via uw browser opslaan, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die we aanbieden.