1 minuut Crash Course Design Thinking

crash course Design Thinking

In Crash Course krijgen docenten één minuut om te vertellen over hun vakgebied. Wie het dichtst bij de minuut zit, is onze Crash Course Master. Vandaag Joyce Oomen van Pimcy voor een Crash Course Design Thinking.

Dit artikel is overgenomen van Cevora

Design thinking is een methode waarbij je in de voorfase van innovatie stilstaat bij wat de klant écht wil. Zo leer je aannames loslaten en nieuwe ideeën, producten of diensten afstemmen op de specifieke doelen van de klant. Dat is niet alleen handig voor creatieve mensen: in elke functie kan je met design thinking klantgerichter werken.

Bekijk hoe Joyce het ervan afbracht:

 

Over design thinking valt natuurlijk veel meer te vertellen. Joyce legt uit hoe je met enkele stappen in de voorfase van innovatie aannames leert loslaten en doelgerichter werkt.

Innoveren is een vaardigheid, geen specialisatie

Joyce: “Innovatief denken is niet alleen iets voor creatieve mensen. Het is een competentie die in elke functie en elk vakgebied waardevol is. Design thinking is dan ook dé manier om in teams met verschillende profielen vooruitgang te boeken. Met de juiste kruisbestuiving van diverse achtergronden en vaardigheden draagt iedereen bij aan innovatie.”

“In design thinking besteed je veel aandacht aan de voorfase van innovatie. Je verdiept je in de klant, de omgeving, de concurrentie. Dat vertraagt het proces niet. Integendeel: de tijd die je aan de voorfase spendeert, verdien je later dubbel en dik terug omdat je de opdracht of uitdaging veel beter begrijpt. Bovendien verklein je de kans dat je tijd en geld verspilt aan iets wat niet de moeite waard is.”

Denk klantgericht

Betrek je klant van bij het begin. Nog voor er een product of dienst is, en zelfs nog voor je een concreet idee formuleert. Door met je klant te praten, leer je wat hem of haar bezighoudt en wat belangrijk is.

Zo is het een goed idee om je klant te betrekken bij een brainstorm of tijdens een briefing uitgebreid te vragen naar wat de klant wil bereiken, en waarom. Pas als je daar voldoende inzicht in hebt, weet je of je ideeën relevant zijn voor de klant. En of het zin heeft om te investeren in de volgende stappen.”

Jobs to be done

Joyce: “Wat je klant wil bereiken, noemen we ‘jobs to be done’. Die kan je in drie verschillende doelen opdelen. Stel dat je op het punt staat een app te ontwikkelen voor de klanten van je kledingwinkel:

  • Functionele doelen: welk specifieke functionele probleem wil je voor de klant oplossen?

Bijvoorbeeld: je klant wil heel gemakkelijk online aankopen kunnen doen. Daarnaast wil je klant ook zo min mogelijk moeten terugsturen en slimme suggesties krijgen.

  • Sociale doelen: hoe wil je klant door anderen gezien worden?

Bijvoorbeeld: je klant vindt het belangrijk om duurzaam te kopen en kiest daarom bewust voor duurzame merken. Hij wil met zijn kleding uitdragen wat belangrijk is voor hem.

  • Emotionele doelen: welk gevoel wil je bij je klant opwekken?

Bijvoorbeeld: je klant wil zonder schuldgevoel kleding kunnen kopen waarin hij er goed uitziet en zich lekker voelt.

Door met je eindklant in gesprek te gaan, ontdek je waar zijn prioriteiten écht liggen. Op basis daarvan kan je al met eenvoudige ontwerpen beginnen nog vóór je de app echt ontwikkelt. Zo vermijd je pistes die de klant niet interessant vindt en leg je net de juiste focus op wat de klant wél wil.”

Wil je ook je aannames leren herkennen en loslaten om te innoveren?

ONTDEK ONZE OPLEIDING ‘DESIGN THINKING’


Geen lid van Cevora, maar wil je wel meer weten over Design Thinking?

ONTDEK HET PIMCY AANBOD

Privacyvoorkeuren
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie van bepaalde services via uw browser opslaan, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die we aanbieden.